Contentonderzoek Gelijke Kansen ‘s-Hertogenbosch
https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/
WCAG 2.1-AA onderzoek
Onderzoeker | Opdrachtgever | Onderzochte website | Onderzoeksdatum |
---|---|---|---|
Nils Willekes | Gemeente ‘s-Hertogenbosch | gelijkekansens-hertogenbosch.nl | 14-04-2025 |
Inleiding
De gemeente ’s-Hertogenbosch zet zich dagelijks in om haar digitale omgeving toegankelijker te maken. Hoewel nog niet alles perfect is, blijven we stappen zetten om ervoor te zorgen dat onze websites en apps voor iedereen bruikbaar zijn. We vinden het belangrijk dat iedereen zonder drempels toegang heeft tot onze informatie en diensten. Onze ambitie is een digitaal landschap waar álle inwoners zich welkom voelen. Daar werken we hard aan en we blijven verbeteren om dat doel te bereiken.
Volgens het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid van juli 2018 moeten websites en mobiele apps van Nederlandse overheidsinstanties voldoen aan toegankelijkheidseisen. De verantwoording hiervoor staat in een toegankelijkheidsverklaring op de website.
Dit onderzoek laat zien in hoeverre de website Gelijke Kansen ‘s-Hertogenbosch op dit moment voldoet aan de internationaal geaccepteerde toegankelijkheidsrichtlijnen (WCAG 2.1).
WCAG staat voor Web Content Accessibility Guidelines. Dit zijn de internationale richtlijnen voor toegankelijkheid van webcontent. De richtlijnen zijn opgedeeld in vier principes (Waarneembaar, Bedienbaar, Begrijpelijk en Robuust). Dit rapport beschrijft of de website Gelijke Kansen ‘s-Hertogenbosch voldoet aan deze 4 principes. Elk principe wordt beoordeeld op verschillende voorwaarden (succescriteria). Omdat WCAG techniek-onafhankelijk is opgesteld, kan hiermee de toegankelijkheid van alle content op het web worden onderzocht.
In dit rapport worden slechts voorbeelden gegeven van aangetroffen problemen; dit is echter geen compleet overzicht. Omdat het onderzoek uit een steekproef bestaat, kan het zijn dat een probleem niet gesignaleerd wordt. Het kan dan wel bij een volgend onderzoek worden opgemerkt. Wanneer verbeteringen worden doorgevoerd, dient er rekening gehouden te worden dat hierdoor nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.
Onderzoeksgegevens
Website naam:
Gelijke Kansen ‘s-Hertogenbosch
Scope van onderzoek:
Alle pagina’s op https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl
WCAG-versie:
2.1
Niveau:
AA
Onderzoeksmethode:
WCAG-EM
Basisniveau van toegankelijkheidsondersteuning:
Standaard webbrowsers en hulpapparatuur
Gebruikte browserversies voor dit onderzoek:
- Microsoft Edge – 135.0.3179.54
- Google Chrome – 135.0.7049.42
- Mozilla Firefox – 137.0.1
- WebAIM Contrast Checker
Afhankelijke technologie:
- HTML5
- CSS
- ECMAScript5
- DOM
- SVG
- WAI-ARIA
Samenvatting
Dit deelonderzoek richt zich op de content van de website. In dit onderzoek is alleen de content van de website onderzocht en zodoende zijn dan ook alleen de gerelateerde succescriteria onderzocht, dit zijn er slechts 32 van de 50. Voor een volledig beeld van de toegankelijkheid van de website en voor een volledige toegankelijkheidsverklaring moet dit deelonderzoek worden aangevuld met een onderzoek waar de techniek is onderzocht.
Bij dit deelonderzoek is uitgegaan van de Europese standaard voor toegankelijkheidseisen, de EN 301 549-norm, waarin wordt verwezen naar de internationale toegankelijkheidsrichtlijn WCAG 2.1. Sommige inhoud van websites hoeft op dit moment (nog) niet te voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Hiervoor geldt vanuit de Europese richtlijn voor de toegankelijkheid van overheidswebsites en -apps een (tijdelijke) uitzondering. Het is natuurlijk wel aan te raden om de gevonden problemen op te lossen. Bezoekers met een beperking kunnen verminderd gebruik maken van deze inhoud. Blinden en slechtzienden kunnen bijvoorbeeld vaak slecht overweg met ontoegankelijke PDF’s en niet-ondertitelde video’s zijn nutteloos voor doven en slechthorenden.
De onderstaande tabel geeft een overzicht van het aantal succescriteria waar op dit moment aan wordt voldaan: 24 van de 32 succescriteria zijn als voldoende beoordeeld. Vervolgens worden de gevonden bevindingen per succescriterium toegelicht.
Resultaat
Niveau A | Niveau AA | Totaal | |
---|---|---|---|
Waarneembaar | 4/9 | 8/9 | 12/18 |
Bedienbaar | 5/6 | 1/1 | 6/7 |
Begrijpelijk | 3/3 | 3/3 | 6/6 |
Robuust | 0/1 | 0/0 | 0/1 |
Totaal | 12/19 | 12/13 | 24/32 |
Principe 1: Waarneembaar
Informatie en componenten van de gebruikersinterface moeten toonbaar zijn aan gebruikers op voor hen waarneembare wijze
RICHTLIJN 1.1
TEKSTALTERNATIEVEN
Lever tekstalternatieven voor alle niet-tekstuele content, zodat die veranderd kan worden in andere vormen die mensen nodig hebben, zoals grote letters, braille, spraak, symbolen of eenvoudiger taal.
SUCCESCRITERIUM 1.1.1 (NIVEAU A) Niet-tekstuele content
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
De onderzochte set webpagina’s voldoet niet aan dit succescriterium.
Opmerkingen:
- Op de pagina https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/nieuws/meiden-uit-groep-8-gingen-on-the-road-tijdens-de-meidentop/ worden twee afbeeldingen getoond die als decoratief zijn aangemerkt, maar als informatief beschouwd kunnen worden. De aangrenzende tekst legt de context van de foto uit, daarmee is een kort tekstalternatief voldoende om de informatie te beschrijven die visueel wordt weergegeven maar niet in de tekst wordt toegelicht; in dit geval is het tekstalternatief “Wethouder spreekt groep aan met microfoon in zijn hand” en “Drie meisjes werken aan een zandtafel” voldoende.
- Op de pagina https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/partners/ staan meerdere logo’s. Bij meerdere logo’s komt de zichtbare tekst van het logo niet overeen met de tekst beschreven in de titel. Zorg ervoor dat teksten overeen komen. (Voorbeeld: titel is “Flik Flak”, zichtbare tekst in het logo is “Flik Flak Sport”). De afbeeldingen zijn daarbij door middel van CSS afgeschermd voor hulpsoftware met “style=background-image”. Het is hier beter om een lege alt-attribuut toe te voegen, zodat het duidelijker is dat de afbeelding overgeslagen wordt en de titel leidend is.
RICHTLIJN 1.2
OP TIJD GEBASEERDE MEDIA
Lever alternatieven voor op tijd gebaseerde media.
SUCCESCRITERIUM 1.2.1 (NIVEAU A) Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content
Voldoet: Geen van de technieken bij dit succescriterium is van toepassing.
SUCCESCRITERIUM 1.2.2 (NIVEAU A) Ondertiteling voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief is voor tekst en duidelijk als zodanig is gelabeld.
De onderzochte set webpagina’s voldoet niet aan dit succescriterium.
Opmerkingen:
Op de pagina https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/publicatie/kijktip-community-leden-aanwezig-bij-de-voor-de-jeugd-dag/ komt onderaan de pagina een video voor met de titel “Voor de Jeugd Dag 2022 – De kracht van de community”. De video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Automatische ondertiteling is op dit moment nog niet goed genoeg om te kunnen gebruiken om te voldoen aan dit succescriterium.
Hetzelfde probleem doet zich voor bij meerdere video’s op de website.
SUCCESCRITERIUM 1.2.3 (NIVEAU A) Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Er wordt een alternatief voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief is voor tekst en duidelijk als zodanig is gelabeld.
De onderzochte set webpagina’s voldoet niet aan dit succescriterium.
Opmerkingen:
Op de pagina https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/nieuws/meiden-uit-groep-8-nemen-stadhuis-over-tijdens-meidentop/ komt een video voor met de titel “Meidetop 2024 | Gelijke Kansen ‘s-Hertogenbosch”. De video biedt geen audiodescriptie of een alternatief voor de belangrijke teksten die in beeld komen. Voor gebruikers met een visuele beperking, zoals blindheid of slechtziendheid, is het van belang dat zij de informatie die in het beeld van een video verschijnt tot zich kunnen nemen. Een uitgeschreven tekst van de belangrijke informatie uit de video of audiodescriptie kan dit oplossen. Let op, een uitgeschreven tekst keuren we niet goed op succescriteria 1.2.5. Audiodescriptie is een betere oplossing.
Hetzelfde probleem doet zich voor bij meerdere video’s op de website.
SUCCESCRITERIUM 1.2.4 (NIVEAU AA) Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Voldoet: Geen van de technieken bij dit succescriterium is van toepassing.
SUCCESCRITERIUM 1.2.5 (NIVEAU AA) Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
De onderzochte set webpagina’s voldoet niet aan dit succescriterium.
Opmerkingen:
Op de pagina https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/nieuws/meiden-uit-groep-8-nemen-stadhuis-over-tijdens-meidentop/ komt een video voor met de titel “Meidetop 2024 | Gelijke Kansen ‘s-Hertogenbosch”. Deze video heeft geen auditieve beschrijving van de belangrijke informatie die in beeld komt. Dit succescriterium is gerelateerd aan succescriterium 1.2.3. Voor succescriterium 1.2.3 was het ook voldoende om een media-alternatief te bieden. Voor dit succescriterium moet er audiodescriptie zijn (niveau AA).
Hetzelfde probleem doet zich voor bij meerdere video’s op de website.
RICHTLIJN 1.3
AANPASBAAR
Creëer content die op verschillende manieren gepresenteerd kan worden (bijvoorbeeld eenvoudiger lay-out) zonder verlies van informatie of structuur.
SUCCESCRITERIUM 1.3.1 (NIVEAU A) Info en relaties
Informatie, structuur, en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
De onderzochte set webpagina’s voldoet niet aan dit succescriterium.
Opmerkingen:
- De homepage (https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/) is geen H1-kop aanwezig. Een H1-kop is essentieel voor het structureren van de inhoud en het bieden van een duidelijke hiërarchie, wat de toegankelijkheid en navigatie voor gebruikers, inclusief die met hulpmiddelen zoals schermlezers, aanzienlijk verbetert. Om te voldoen aan deze WCAG-richtlijnen en de toegankelijkheid van de website te verbeteren, dient een H1-kop altijd toegevoegd te worden die de belangrijkste titel van de pagina weergeeft.
- Op de pagina https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/publicatie/online-tool-vergroot-jouw-bewustzijn-over-kansengelijkheid/ komen koppen voor die niet als zodanig zijn aangegeven in de code. De teksten zijn dikgedrukt gemaakt door middel van het strong-element. Een kop moet altijd het kop-element hebben, bijvoorbeeld H3. Wanneer deze kop met een kop-element wordt opgemaakt, wordt de structurele informatie die de tekst geeft ook overgedragen aan hulpsoftware. Dit heeft betrekking op de koppen onder de kop “De gehele Jouw Leven Als-tool bestaat uit:”.
- De pagina https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/ik-ben-professional-docent/ heeft verschillende uitklapmenu’s die worden aangeduid met een H2 kop. Dit is juist. De koppen die echter verschijnen bij het uitklappen van de menu’s dragen echter ook een H2-element. Hier zijn H3-koppen beter op z’n plaats. Het betreft de koppen “Voor wie?” en “Meer informatie?”.
- Onderstaande pagina is voorzien van twee H1-koppen. Te weten: “Artikel: Sander Schimmelpenninck en Joris Luyendijk” en “Shift Talks: Sander Schimmelpenninck en Joris Luyendijk over de klassekloof en eerlijkheid”. Een webpagina mag maar één H1-kop hebben en meerdere H2’s, H3’s, H4’s etc. (zolang de hiërarchie maar in stand blijft).
https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/publicatie/artikel-sander-schimmelpenninck-en-joris-luyendijk/ - Een vergelijkbaar probleem doet zich voor op de pagina https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/het-programma/ daarbij zijn meerdere H1 koppen aangebracht. Te weten: “Het programma”, “Ons doel” en “Onze drie pijlers”. Een pagina mag maar één H1-kop bevatten, maar meerdere sub-koppen in de juiste hiërarchische volgorde.
- Op de pagina https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/gelijke-kansen-community/ staan onder te kop “Welke rol pak jij?” verschillende koppen in een opsommingslijst. De koppen zijn als tekst dikgedrukt gemaakt door middel van CSS-code of het -element. Een kop moet altijd het kop-element hebben, bijvoorbeeld H3. Wanneer deze kop met een kop-element wordt opgemaakt, wordt de structurele informatie die de tekst geeft ook overgedragen aan hulpsoftware.
- Op de pagina https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/voor-en-doorleesexpress/ staat onder de kop “Wat we doen” verschillende koppen die fungeren als een opsomming. Echter in zijn deze in de code niet dusdanig aangeven. Zorg ervoor dat genummerde opsommingen voorzien zijn van een <ol>-element.
- De pagina https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/nieuws/kinderstadsdichters-inspirerende-sprekers-en-spellen-die-emotioneren-recap-gelijke-kansen-festival/ heeft verschillende stukken tekst die dikgedrukt zijn door middel van het <strong> element. Het <strong> (dikgedrukt) element kan gebruikt worden om nadruk aan een woord te geven. Dan wordt het door voorleessoftware ook met nadruk voorgelezen. Dit is dus bedoeld voor tekst die nadruk nodig heeft, niet om de tekst te stylen.
- Op de pagina https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/nieuws/samen-voor-den-bosch-sollicitatietraining-voor-bossche-vmboers/ staat onder de kop “Postcode mag niet uitmaken” de quote “Eugene: ‘Professionals geven een levensecht beeld van solliciteren bij een organisatie’” die schuingedrukt is doormiddel van een <em> element. Voor citaten kan het <blockquote> element gebruikt worden als het citaat los staat. Het <q> element kan worden gebruikt als een citaat in de tekst staat. Het is ook voldoende als er apostrofs worden gebruikt (” of “”). Het is niet goed als de quote alleen schuingedrukt is.
SUCCESCRITERIUM 1.3.2 (NIVEAU A) Betekenisvolle volgorde
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een betekenisvolle leesvolgorde door software bepaald worden.
Voldoet: De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
Opmerkingen:
Op de pagina https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/nieuws/ wordt per nieuwsbericht een afbeelding getoond, waarna een datum, titel, tekst en tot slot button. In de code wordt is de volgorde echter afbeelding, titel, datum, tekst en tot slot button. Om te voldoen aan dit succescriterium, dient de datum in de code boven de titel geplaatst te worden, zodat de volgorde overeenkomt met de visuele presentatie.
SUCCESCRITERIUM 1.3.3 (NIVEAU A)
ZINTUIGELIJKE EIGENSCHAPPEN
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Voldoet: De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
SUCCESCRITERIUM 1.3.4 (NIVEAU AA)
WEERGAVESTAND
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Voldoet: De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
SUCCESCRITERIUM 1.3.5 (NIVEAU AA)
INPUTDOEL IDENTIFICEREN
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie over de gebruiker wordt verzameld, kan door software worden bepaald.
Voldoet: De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
RICHTLIJN 1.4
ONDERSCHEIDBAAR
Maak het voor gebruikers gemakkelijker om content te horen en te zien, waaronder scheiding van voorgrond en achtergrond.
SUCCESCRITERIUM 1.4.1 (NIVEAU A)
GEBRUIK VAN KLEUR
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Voldoet: De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
SUCCESCRITERIUM 1.4.2 (NIVEAU A)
GELUIDSBEDIENING
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Voldoet: Geen van de technieken bij dit succescriterium is van toepassing.
SUCCESCRITERIUM 1.4.3 (NIVEAU AA)
CONTRAST (MINIMUN)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Logotypes: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.”
Voldoet: De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
SUCCESCRITERIUM 1.4.4 (NIVEAU AA)
HERSCHALEN VAN TEKST
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200 procent schalen zonder verlies van content of functionaliteit.
De onderzochte set webpagina’s voldoet niet aan dit succescriterium.
Opmerkingen:
Als de pagina https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/ bij een schermresolutie van 1024px bij 768px en een vergroting van 200% wordt geopend, verdwijnen er woorden onder de agendatitels. Hierdoor is er verlies van content.
Daarbij is aan te merken dat de blauwe blokken met datum verschuiven, waardoor het links blauwe blok buiten beeld verschuift.
SUCCESCRITERIUM 1.4.5 (NIVEAU AA)
AFBEELDING VAN TEKST
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel worden aangepast aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht. Logotypes (tekst die onderdeel is van een logo of merknaam) worden als essentieel beschouwd.”
Voldoet: De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
SUCCESCRITERIUM 1.4.10 (NIVEAU AA)
REFLOW
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te scrollen worden weergegeven in twee dimensies nadat de gebruiker inzoomt.
Voldoet: De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
SUCCESCRITERIUM 1.4.11 (NIVEAU AA)
CONTRAST VAN NIET-TEKSTUELE CONTENT
De visuele weergave van componenten en grafische objecten hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren.
De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
Principe 2: Bedienbaar
Componenten van de gebruikersinterface en navigatie moeten bedienbaar zijn.
RICHTLIJN 2.1
TOETSENBORDTOEGANKELIJK
Maak alle functionaliteit beschikbaar vanaf een toetsenbord.
SUCCESCRITERIUM 2.1.2 (NIVEAU A)
GEEN TOETSENBORDVAL
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen, en, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Voldoet: De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
RICHTLIJN 2.2
GENOEG TIJD
Geef gebruikers genoeg tijd om content te lezen en te gebruiken.
SUCCESCRITERIUM 2.2.2 (NIVEAU A)
PAUZEREN, STOPPEN, VERBERGEN
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Voldoet: De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
RICHTLIJN 2.3
TOEVALLEN
Ontwerp content niet op een manier waarvan bekend is dat die toevallen veroorzaakt.
SUCCESCRITERIUM 2.3.1 (NIVEAU A)
Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Webpagina’s bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Voldoet: De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
RICHTLIJN 2.4
NAVIGEERBAAR
Lever manieren om gebruikers te helpen navigeren, content te vinden en te bepalen waar ze zijn.
SUCCESCRITERIUM 2.4.2 (NIVEAU A)
PAGINATITEL
Webpagina’s hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
SUCCESCRITERIUM 2.4.4 (NIVEAU A)
LINKDOEL (IN CONTEXT)
Het doel van elke link kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
De onderzochte set webpagina’s voldoet niet aan dit succescriterium.
Opmerkingen:
- Op de pagina https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/doe-mee/ staan onder de kop “Doe mee” drie foto’s met de titels “Gelijke kansen Community”, “Ambassadeurs” en “Community-events”. Dit zijn links die verwijzen naar andere pagina’s. Deze links hebben dezelfde linktekst (“Lees meer over”) terwijl deze allemaal andere linkdoelen hebben. Het gevolg is dat het doel van deze links niet duidelijk is enkel uit de tekst “Lees meer over”.
Bovenstaand probleem doet zich ook voor op meerdere pagina’s. - Op de pagina https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/contact/ staat onder de kop “Ons niet… wél bellen?” een link met de omschrijving “vind je hier.”. Een linktekst moet duidelijk aangeven waarvoor de link dient, zodat er geen verwarring ontstaat. Wanneer de linktekst enkel “vind je hier” betreft, dan is er onvoldoende context.
SUCCESCRITERIUM 2.4.6 (NIVEAU AA)
KOPPEN EN LABELS
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Voldoet: De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
RICHTLIJN 2.5
INPUTMODALITEITEN
Maak het eenvoudiger voor gebruikers om de functionaliteit te gebruiken met andere inputs dan alleen het toetsenbord.
SUCCESCRITERIUM 2.5.3 (NIVEAU A)
LABEL IN NAAM
Een component met een label dat tekst of afbeeldingen van tekst bevat, bevat de naam met de tekst die visueel wordt weergegeven.
Voldoet: De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
Opmerkingen:
Op alle pagina’s staat bovenin, naast de navigatie een invoerveld. De naam van dit veld luidt “Doorzoek de website”; de zichtbare tekst luidt “Vul hier je zoekterm in”. Met spraaksoftware is dit veld daardoor niet te bedienen. Zorg ervoor dat de twee namen overeen komen.
Principe 3: Begrijpelijk
Informatie en de bediening van de gebruikersinterface moeten begrijpelijk zijn.
RICHTLIJN 3.1
LEESBAAR
Maak tekstcontent leesbaar en begrijpelijk.
SUCCESCRITERIUM 3.1.1 (NIVEAU A)
TAAL VAN PAGINA
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald
worden.
Voldoet: De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
SUCCESCRITERIUM 3.1.2 (NIVEAU AA)
TAAL VAN ONDERDELEN
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden van onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Voldoet: De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
RICHTLIJN 3.2
VOORSPELBAAR
Maak het uiterlijk en de bediening van webpagina’s voorspelbaar.
SUCCESCRITERIUM 3.2.4 (NIVEAU AA)
CONSISTENTIE INDENTIFICATIE
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling
webpagina’s worden consistent geïdentificeerd.
Voldoet: De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
RICHTLIJN 3.3
ASSITENTIE BIJ INVOER
Help gebruikers om fouten te vermijden en ze te verbeteren.
SUCCESCRITERIUM 3.3.1 (NIVEAU A)
FOUT INDENTIFICATIE
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de
fout zit geïdentificeerd en de fout wordt tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Voldoet: De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
SUCCESCRITERIUM 3.3.2 (NIVEAU A)
LABELS OF INSTRUCTIES
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Voldoet: De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
SUCCESCRITERIUM 3.3.3 (NIVEAU AA)
FOUTSUGGESTIE
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Voldoet: De onderzochte set webpagina’s voldoet aan dit succescriterium.
Principe 4: Robuust
Content moet voldoende robuust zijn om betrouwbaar geïnterpreteerd te kunnen worden door een breed scala van user agents, met inbegrip van hulptechnologieën
RICHTLIJN 4.1
COMPATIBEL
Maximaliseer compatibiliteit met huidige en toekomstige user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
SUCCESCRITERIUM 4.1.2 (NIVEAU A)
NAAM, ROL, WAARDE
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role), door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden kunnen door software bepaald worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
De onderzochte set webpagina’s voldoet niet aan dit succescriterium.
Opmerkingen:
Op de pagina https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/stichting-onderwijsambassadeurs/ staat onder de titel “Onderwijsambassadeurs uitgelegd in 1 minuut” een video zonder toegankelijke naam.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina: https://www.gelijkekansens-hertogenbosch.nl/top-tijd/