Ricoh Nederland opende haar deuren voor ruim 70 leerlingen van de Sancta Maria Mavo. CEO Eugene Kersjes vertelt: “Dit initatief valt binnen de samenwerking tussen JINC en Ricoh. Het bijzondere aan deze dag was dat onze accountmanagers de training samen met hun klanten gaven, waaronder ABN AMRO Bank N.V. en Summa College. Ook de Gemeente 's-Hertogenbosch was betrokken. Samen willen we Bossche jongeren voorbereiden op het vinden van een mooie stage of bijbaan.”
Opperste concentratie
De dag startte met een gezellige ontvangst. Maar al het rumoer maakte in de trainingsruimtes al snel plaats voor opperste concentratie. De jongeren gingen serieus aan de slag met hun sollicitatieskills. Dat is behoorlijk spannend, zo binnen bij een echt bedrijf met serieuze vertegenwoordigers tegenover je.
Leerling: “Als je iemand niet aankijkt, toon je geen respect.”
Postcode mag niet uitmaken
“JINC strijdt voor kansengelijkheid voor jongeren op de arbeidsmarkt”, vertelt Veerle Verhoeven, Senior projectmedewerker bij JINC Brabant. “Je postcode mag niet van invloed zijn op de kansen die je in het leven krijgt. Wie geboren wordt in een wijk met een sociaaleconomische achterstand, loopt bij het betreden van de arbeidsmarkt al achter. Door de samenwerking met professionals uit het bedrijfsleven, krijgen deze leerlingen de kans om vaardigheden van het solliciteren te leren.”
Eugene: ‘Professionals geven een levensecht beeld van solliciteren bij een organisatie’
Een levensecht beeld
Voor de rollenspellen werkten de accountmanagers van Ricoh in duo’s samen met hun klanten. Professionals geven zo samen een levensecht beeld van solliciteren bij een organisatie. Eugene: “Hoe stel je jezelf voor, welke vragen stel je, wanneer en hoe maak je oogcontact? Alles erop gericht om de deelnemende jongeren de kennis en het zelfvertrouwen te geven om tijdens hun studie ook echt deze stap te zetten.”
Bredere mvo-strategie
Nicolette Kraay is als SDG Impact Lead verantwoordelijk voor het mvo-programma van Ricoh Nederland. Inclusie staat hierbij hoog op de agenda. Nicolette: “Bij Ricoh stellen we de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de VN centraal in onze bedrijfsstrategie. Ontwikkelingsdoel 10, ongelijkheid verminderen, is er één. JINC streeft naar kansengelijkheid op de arbeidsmarkt. Daar dragen wij als partner van JINC in een breed programma graag aan bij.”
Een positieve ervaring
Veerle, Eugene en Nicolette blikken terug op een geslaagde ‘Samen voor Den Bosch’-trainingsdag. Eugene: “Ik hoop dat solliciteren na deze dag een heel stuk concreter voor de leerlingen wordt. Tijdens de training kregen de jongeren helpende feedback, ze gingen met concrete tips naar huis, een positieve ervaring rijker.”
Hij besluit: “Dat we voor deze sollicitatietraining ook klanten enthousiast kregen, doet ons goed. Het is mooi om samen eens aan iets anders te werken dan de normale zaken en het op weg helpen van deze jongeren is een dankbare taak. Ook onze klanten zijn enthousiast zijn over de kennismaking met JINC. Mogelijk levert dit nieuwe samenwerkingen op en krijgen nog meer jongeren een duwtje in de rug.”
Over dit initiatief
Veel jongeren uit wijken met een sociaaleconomische achterstand missen vaak iemand in hun omgeving die ze vertelt wat de ‘codes’ zijn op de werkvloer. Het kan zijn dat ze niet weten hoe ze zich moeten voorbereiden op een sollicitatiegesprek, dat de telefoon uit hoort te staan en ze rechtop moeten zitten. JINC organiseert daarom onder andere deze sollicitatietrainingen. Professionals laten in rollenspellen zien hoe je zo’n gesprek máákt of breekt.