Even voorstellen: Jantien is de enige met deze functie in ‘s-Hertogenbosch

15-08-2023
1471 keer bekeken 0 reacties

Een verbinder en duizendpoot, legt contact met ouders, biedt praktische hulp, is onafhankelijk, weet de weg en verwijst. Weet jij over welke functie we het dan hebben? Jantien Petersen is brugfunctionaris bij de Bossche Vakschool. Haar doel? Het vergroten van veerkracht bij ouders en leerlingen.

Veerkracht is belangrijk zodat het gezin bij een tegenslag ook terugveert. Maar het is veel meer dan dat. “Het gaat ook over gelijke kansen, taal, het verminderen van stress in het gezin én ouders in hun kracht zetten”, vertelt Jantien.

“Ik zie mezelf als een sociaal werker, maar dan voor ouders”, begint Jantien. “Iemand die verbindingen legt tussen ouders, andere organisaties en scholen.” Jantien is de enige brugfunctionaris in ’s-Hertogenbosch. Daarom staat ze ook klaar voor ouders van wie het kind op een andere school zit. “Het gaat veel meer over het in hun kracht zetten van ouders in het algemeen.”

Van voorlichting tot schoolgids
Hoe ziet die rol als brugfunctionaris er dan in de praktijk uit? Onder andere het organiseren van ouderbijeenkomsten. “Leerlingen van de Internationale Schakel Klas (ISK) – een school voor nieuwkomers in ’s-Hertogenbosch – stromen door naar het regulier onderwijs. Die overgang is niet alleen voor leerlingen een grote stap”, vertelt Jantien. Daarom geeft ze voorlichting over wat school van hen verwacht, maar ook wat ouders van school mogen verwachten. “Sommige ouders zijn de Nederlandse taal (nog) niet machtig. Een schoolgids doornemen – wat voor ons voor de hand liggend is – is dan geen optie. Daarom vertaalden we de schoolgids in verschillende talen, en voegden pictogrammen toe ter verduidelijking.”

Simpele vraag of stressfactor
De hulp van Jantien reikt verder dan de Bossche Vakschool. In Hambaken, West en Rosmalen sluit Jantien aan bij de spreekuren van de wijkpleinen. “Afgelopen week kwamen er ouders langs met een brief van school. Ze moeten een laptop bestellen, maar zijn zelf niet digitaal vaardig. Dat lijkt een simpele vraag, maar geeft ouders stress. Dan help ik daarbij, en indirect dus ook de leerling.”

Het loopt zó goed, dat steeds meer mensen Jantien ook buiten de spreekuren weten te vinden. “Dan bellen ze gewoon. ‘Ik heb je telefoonnummer van de buurvrouw gekregen, kun je mij ook helpen?’, vragen ze dan.”

Ouderwoonkamer: voor en door ouders
Wat komend schooljaar op de planning staat? “Een community creëren binnen de Bossche Vakschool. Een waar niet alleen leerlingen zichzelf ontwikkelen, maar ook ouders terechtkunnen om te werken aan persoonlijke doelen.”

Eén van de initiatieven om dat te bereiken, is de ouderwoonkamer: een plek met, voor en door ouders op school. “Ouders die de weg al kennen, helpen anderen op weg”, vertelt Jantien. “Er zijn geen regels. Gewoon even samen zitten of het hart luchten, zonder dat er meteen een dossier wordt opgemaakt. In de toekomst denken we ook aan eerste hulp bij geldzaken of een spreekuur met een praktijkondersteuner van de huisarts.”

Positief voor het hele gezin
De meeste vragen die Jantien krijgt, gaan over financiën. Niet de middelen hebben om het schoolreisje of de bijdrage voor het introductiekamp te betalen. “Dat zorgt voor enorm veel stress bij ouders. Want kan hun kind dan wel mee? En als dat niet lukt, wat betekent dat dan?”

Samen met de ouders zoekt Jantien uit waar zij recht op hebben. “Vaak zijn er genoeg instanties, maar het zijn er zoveel dat ouders niet meer weten waar ze aan moeten kloppen”, vertelt Jantien. “Daarom is het ook mijn taak om aan die organisaties te laten zien hoe ingewikkeld het is om een regeling aan te vragen.” Zo draagt Jantien bij aan gelijke kansen voor kinderen in ’s-Hertogenbosch. Dan wel via de ouders, maar dat heeft een positief effect op het hele gezin.

Niet ieder kind is doorsnee
Wie niet weet waar te beginnen met kansengelijkheid, is bij Jantien aan het goede adres. Recent ontwikkelde ze de ‘Lessen van Jantien’: vuistregels waar je als school bij stil kunt staan, met name om te investeren in een goede samenwerking met ouders. De lessen zijn ook een goed voorbeeld voor andere instanties.

Wat verder belangrijk is? “Dat je alle opties openhoudt”, vertelt Jantien. “Kijk niet naar wat er kan volgens de regels, maar naar wat het kind nodig heeft. Regels zijn vaak ingesteld op het doorsnee kind, terwijl het bij kansengelijkheid juist gaat om kinderen die niet doorsnee zijn.”

Brugfunctionaris, het is een bijzondere en unieke rol. Dat vindt Jantien zelf ook. “Ik geef geen les op school, dus kan ouders en leerlingen op een andere manier benaderen. Het gaat bij mij nooit over cijfers, of wel of niet overgaan. Voor mij is het geven van veerkracht en vertrouwen in zichzelf veel belangrijker.”
 

Heb jij ook een opmerkelijke functie, of wil je een collega aandragen? Laat het ons weten via gelijkekansen@s-hertogenbosch.nl.

 

 

Afbeeldingen

Bekijk ook

Cookie-instellingen