'Ieder kind heeft taaltalent in zich'

179 keer bekeken 0 reacties

Lees hier al het nieuws over Gelijke Kansen 's-Hertogenbosch, ons programma, onze partners en onze projecten. Inspiratie opdoen?

Neem een kijkje op onze kennisbank! 

Na ruim 2 jaar succesvol met de VoorleesExpress bezig te zijn, zochten we naar verdieping en verrijking. We kregen veel aanvragen voor kinderen die ouder waren dan de doelgroep van de VoorleesExpress. Toen we over de pilot van de DoorleesExpress hoorden, gingen we meteen in gesprek met de Gemeente.

“Na ruim twee jaar succesvol met de VoorleesExpress bezig te zijn, zochten we naar verdieping en verrijking. We kregen veel aanvragen voor kinderen die ouder waren dan de doelgroep van de VoorleesExpress. Toen we van andere bibliotheken over de pilot van de DoorleesExpress hoorden, gingen we meteen in gesprek met de gemeente. We vroegen hen financiële ondersteuning om mee te kunnen doen aan de pilot. Gelukkig staan kansengelijkheid, gezinsaanpak en leesbevordering ook bij de gemeente ’s-Hertogenbosch heel hoog op de agenda.”

25 gezinnen
“Gezinnen komen bij ons terecht via kinderdagverblijven, scholen, consultatiebureaus en maatschappelijke organisaties. De medewerkers daar spreken de ouders van jonge kinderen, dus zij zijn onze oren en ogen. Zij signaleren het wanneer gezinnen een steuntje in de rug kunnen gebruiken. En zij gaan in gesprek met de ouders over de Voor- of DoorleesExpress. Het is belangrijk dat de ouders betrokken en gemotiveerd zijn, anders heeft het project geen kans van slagen. Bij de DoorleesExpress is dat soms wat lastiger. Kinderen kunnen al lezen, maar hebben er moeite mee of zijn er niet enthousiast over. Ouders voelen zich dan soms overbodig, of er komt een stukje schaamte bij kijken. Maar toch lukt het onze vrijwilligers wel; ze gaan de uitdaging graag aan om ook deze kinderen te helpen. En we motiveren ouders om tijd vrij te maken om samen met hun kind te lezen.”

Taaltalent
“Ieder kind heeft taaltalent in zich, maar het komt er bij sommigen wat moeilijker uit. Wij gaan op zoek naar die talenten. Door betrokken te zijn bij de ouders en kinderen, achter de voordeur te komen en gezinnen handvatten te geven. Zo hopen we ze zelfvertrouwen en taalplezier te geven, waardoor ze aangehaakt blijven bij het onderwijs. Door er vroeg bij te zijn, hopen we dat we met z’n allen de kloof kunnen dichten. Mede door de inzet van de Voor- én DoorleesExpress.”

Bron: LeesLezerLeest

Afbeeldingen

Bekijk ook

0  reacties

Cookie-instellingen