Schooljongerenwerk

Jongerenwerkers werken zo'n 30 uur per week op de scholen zelf zodat zij laagdrempelig contact met jongeren kunnen leggen en onderhouden. Samen met PowerUp073 doen we dit nu op vijf middelbare scholen in ’s-Hertogenbosch.  

Hoe het begon 

In augustus 2020 startte de Bossche Vakschool met een pilot. Drie jongerenwerkers van PowerUp073 (onderdeel van Farent Sociaal Werk en ‘S-PORT) gingen de slag om de verbinding te leggen tussen het leven van de leerlingen op school en het leven van de leerlingen buiten school: thuis en in de wijk. Op die manier is er laagdrempelig contact met leerlingen. Daardoor ontdekken en stimuleren we talenten nog beter. En begrijpen mentoren en docenten beter wat de leerlingen bezighoudt. Na een succesvolle pilot is dit project uitgebreid naar nog twee middelbare scholen in ’s-Hertogenbosch: De Rijzert en Yuverta vmbo Den Bosch.

Samen voor meer impact

Het schooljongerenwerk is een andere en welkome aanvulling op de bestaande expertise binnen De Rijzert. “Hierdoor maken we een zichtbare verbinding tussen wat er zich buiten en wat er zich binnen de school afspeelt”, vertelt Noortje van den Boogaard, directeur van De Rijzert. “We verwachten dat we zo nog betere ondersteuning voor onze leerlingen kunnen bieden.” 
 
Bas Razenberg, senior schoolleider van Yuverta vmbo Den Bosch ziet het schooljongerenwerk als ‘1+1=3’. “De doelstellingen van het schooljongerenwerk sluiten aan bij onze doelstellingen: jongeren begeleiden op het pad naar volwassenheid. Samen kunnen we nog meer impact maken.” Hij merkte dat het voor leerlingen fijn is om terecht te kunnen bij volwassenen die niet ‘iets van ze moeten’, zoals bij docenten soms het geval is. “Leerlingen worden zo nog beter gezien en we verwachten dat het de veiligheid en de sfeer op school ten goede komt.”

De taal van de jongeren

De leerlingen Nathan, Shahad, Sylvester en Seray van de Bossche Vakschool beamen dat het schooljongerenwerk waardevol is. Sylvester: “Als ik ergens meezit of ik heb een probleem, dan ga ik liever naar jongerenwerkers toe. Ik heb een goede band met ze en kan altijd bij ze terecht. Ik weet dat ik ze voor de volle 100% kan vertrouwen.” En dat vertrouwen is er om een reden. Nathan: “Jongerenwerkers begrijpen onze straatcultuur beter en weten hoe ze met ons in gesprek moeten gaan.” Seray is het daar helemaal mee eens: “Jongerenwerkers spreken de taal van de jongeren.”

School als vindplek

Voor de jongerenwerkers van PowerUp073 is school net als de wijken één van de belangrijke vindplekken van de doelgroep. Zij ervaren de samenwerking met scholen dan ook als heel positief. Soufiane Hanina: “Als schooljongerenwerker ben ik continu in contact met jongeren. Niet alleen op school, maar na school ook in de wijk en in het jongerencentrum. Je bent als het ware voortdurend aanwezig in de ‘bubbel’ van de jongeren. Hieruit ontstaat een vertrouwensband waardoor wij als jongerenwerkers ons goed kunnen richten op preventie en vroegsignalering.”

Ook schooljongerenwerkers op jouw school of meer weten? Neem een kijkje op powerup073.nl of neem contact met ons op.  

Cookie-instellingen