Fleur zet zich niet alleen in voor het onderwijs, maar ze creëert ook kansen voor leerlingen om buiten de traditionele klaslokalen te groeien. Als Gelijke Kansen-ambassadeur is ze een voorbeeld van hoe je een verschil kunt maken in de levens van jongeren.
Wat is de Bossche Vakschool voor school? Fleur legt het uit: “De Bossche Vakschool is een vmbo basis en kader school met veel praktijk waar leerlingen leren door te doen. We zijn een school “voor slimme handen.” Bij Fleur staat de diversiteit van het onderwijsaanbod centraal. “Wat ik heel mooi vind aan het vmbo onderwijs, is dat we met een heel brede blik naar de leerlingen kijken.”
Leren in de breedste zin
Fleur benadrukt het belang van leren buiten de traditionele schoolmuren en schooluren. “We proberen leren in de breedste zin van het woord te zien en vorm te geven. Leerlingen leren buiten de school minstens zoveel.” Een voorbeeld hiervan vindt plaats tijdens dit interview: leerlingen van de Bossche Vakschool worden geknipt door een kapper die zelf een oud-leerling is en die naar de school is gekomen om leerlingen te knippen. “Dat kinderen hier geknipt worden, midden in de aula, door een oud- leerling die als vakman een voorbeeld is, is toch geweldig? Het brengt buiten even binnen. Hiermee maak je het leren leuker,” zegt Fleur. Ze wijst erop dat het belangrijk is dat leerlingen ook na schooltijd betrokken blijven. “We moeten ophouden met het idee dat leerlingen om drie uur de school uit moeten. Bij ons kunnen ze leuke dingen doen en gaat het leren door! Hierdoor maken we school ook leuker.”
Deze activiteiten worden bijvoorbeeld georganiseerd vanuit Toptijd, Maatschappelijke Diensttijd, door PowerUp073, de brugfunctionaris of door onze eigen collega’s. Die zorgen bijvoorbeeld voor een ‘takeover week’ waarin onderwijs en wijk elkaar echt ontmoeten. “We bieden een aanbod dat niet alleen over schoolvakken gaat, maar dat het leren breder opvat,” voegt Fleur toe.
Motivatie voor kansengelijkheid
Wat motiveert Fleur om zich in te zetten voor kansengelijkheid? “Gek genoeg was kansengelijkheid niet van oorsprong mijn drijfveer,” geeft ze toe. “Maar ik voel me verbonden met deze doelgroep. Ik was ook ooit zo’n leerling die leren niet per definitie leuk vond.” Fleur ziet het als een uitdaging om kansen te creëren voor leerlingen die binnen het systeem minder goed functioneren.
Een inspirerend voorbeeld is een leerling die deelnam aan het jeugdparlement in Den Bosch. “Ze had de kans in de raadszaal te presenteren en kwam terug met de vastberadenheid om de politiek in te gaan,” vertelt Fleur. De toenmalige wethouder heeft haar uitnodigt voor bijeenkomsten en hielp haar om haar stem te vinden en vertrouwen op te bouwen. “Het is geweldig om te zien hoe ze durft te spreken en haar ideeën te delen. Dit laat zien dat met het juiste zetje, leerlingen kunnen bloeien.” Om deze impact te onderstrepen, heeft de Bossche Vakschool het boekje ‘Trots’ gemaakt, waarin oud-leerlingen hun successen delen. “Het zijn is? Vaak die ene docent of mentor die het vertrouwen geeft. Dat kan een levensveranderende impact hebben en dat is waar we het voor doen.”
Toekomstwensen
Fleur ziet een uitdaging in het behoud van samenwerkingsverbanden met de gemeente andere scholen. “Het onderwijs is nu te sterk subsidie gedreven, en het is complex om financiële continuïteit voor projecten te waarborgen. Dit leidt vaak tot verlies van kwaliteit,” legt ze uit. Ze hoopt dat samenwerkingspartners bereid zijn om over hun eigen muren heen te kijken en gezamenlijk te investeren in de jongeren. “Dit zijn de leerlingen die straks naar het mbo gaan en de toekomst zijn, we moeten ons voor hen inzetten.”
Fleur hoopt dat de samenwerkingspartners hun betrokkenheid en energie om het verschil te maken aanhouden. “Het zou zonde zijn om steeds opnieuw het wiel uit te vinden, vooral omdat er al veel bereikt is.” Ze pleit ervoor om bestaande initiatieven en ideeën verder te ontwikkelen, in plaats van nieuwe projecten op te starten. “We moeten buiten de kaders denken en het anders aanpakken. Er is gelukkig veel bereidheid, maar het vergt vaak één persoon die bereid is om net dat beetje extra te doen. In Den Bosch hebben we gelukkig al een aantal van zulke mensen, en misschien moeten we nog meer Gelijke Kansen-speldjes uitdelen om dit te erkennen. Het is van belang dat deze personen een podium krijgen.”